Kenndaten | |
Bauherr: | Internationale Unternehmensberatung |
Nutzung: | Büro |
Lage: | Berlin-Charlottenburg |
BGF: | 3.200 m² |
Leistungsphasen Ausbau: | 2–8 |
Leistungsphasen Möbel: | 1–8 |
Fertigstellung: | 2014 |
Fotograf:Mark Seelen |
Die über drei Geschosse verlaufenden Büroräume für die rund 300 Mitarbeiter des Beratungsdienstleisters bieten straßenseitig einen Ausblick auf die Gedächtniskirche und das quirlige Einkaufsquartier der ‚City West’. Die Rückseite bietet eine spektakuläre Panoramaaussicht in den Tiergarten und den Zoo.
Der offizielle Eingang des Unternehmens befindet sich im obersten 6. Geschoss. Die Penthouse-Etage fasst neben dem Empfang mit Wartelounge die öffentlichen-repräsentativen Konferenzbereiche. Über eine Glastür erhält man kontrolliert Zutritt zu den office-internen Räumen. Neben der Cafeteria mit Dachterrasse befindet sich hier eine flexibel nutzbare Arbeitszone mit Steh- und Sitzplätzen, die auch für Empfänge genutzt werden kann. Sie umspielt die interne Treppe, die zu den Bürogeschossen der 5. und 4. Etage führt.
Ausgehend vom Unternehmensalltag mit vorwiegend flexiblen Office-Tagen entstanden neben festen Arbeitsplätzen vor allem offene Bereiche für temporäre Nutzungen. Im Gegensatz zu den klassisch funktionalen Einzelbüros und repräsentativen Doppel- und Partnerbüros wurden an den Flurenden beider Bürogeschosse großzügig gestaltete Open-space-Bereiche mit eingestellten gläsernen Teamräumen konzipiert. Farbig gepolsterte Telefon-Booths mit weiß glänzender Oberfläche sowie gläserne Workbooths mit Einzelarbeitsplätzen, abwechselnde 6-er oder 4-er Benches sowie lange, zum Zoo ausgerichtete Fassadentische ergänzen diese Flächen. In den Mittelzonen weitet sich der Korridor auf und bietet ebenso Raum für offene Arbeitsflächen oder Loungebereiche.
Konzeptioneller Entwurfsgedanke war, das typische Office-Design der späten 50-er Jahre zu zitieren ohne es zu reproduzieren. So scheinen sich die flurseitig ausgerichteten Kirschholzwände der Büros bewusst als Wandscheibe abzusetzen. Die quadratischen Einbauleuchten sind von der charakteristischen, regelmäßigen Rasteranordnung jener Zeit gelöst und bespielen frei die Decke. Ein überdimensionierter Tisch übernimmt die Funktion des klassischen Tresens und verdeutlicht so die Idee der für jene Zeit typischen offenen Empfangsgestaltung.
Konterkarierend dazu fasst ein klares schwarz-/weiß-Konzept der Wände, Decken und der maßgeschneiderten Einbaumöbel die gesamte Fläche und bildet ein modernes Gegengewicht. Das grafische System nimmt gegebene Deckenhöhen und Versprünge auf und markiert durch scharf geschnittene Farbkanten räumliche Grenzen oder helle und dunkle Bereiche.
Dieser strenge Kontrast wird dezent unterbrochen durch Farbakzente in Blau, Orange und Gelb-Grün in Bereichen mit besonderer Nutzung, wie den akustikwirksamen Telephon-Booths und der Copybox, den Teeküchen und Garderobennischen entlang der Korridore sowie vereinzelt in Fensternischen der Büroräume.
Auszeichnung:
German Design Award 'Special Mention' 2017 und ICONIC Award 'Winner' 2015
Dates | |
Project: | Office Bikini Berlin |
Owner: | International Consulting Company |
Use: | Office |
Location: | Berlin-Charlottenburg |
GFA: | 3.200 m² |
Service phases construction: | 2–8 |
Service phases furnitures: | 1–8 |
Completion date: | 2014 |
Photographer:Mark Seelen |
The office spaces for the consulting firm's 300 employees extend over three floors and offer views of the Kaiser Wilhelm Memorial Church and the lively City West shopping district on the street side. The rear provides a spectacular panoramic view of the Tiergarten, the BIKINI's freely accessible roof terrace and animal enclosures in the zoo.
The firm's primary entrance is located on the uppermost, 7th floor. In addition to reception and a waiting lounge, the penthouse floor contains the public, representative areas with the large, small and video conference rooms. A glass door provides controlled access to the internal office areas. In addition to the cafeteria with its roof terrace, this area contains a flexible work zone with a multi-functional desk landscape of standing and seated work stations that can also be used for receptions. It wraps around the internal staircase that leads to the offices on the fifth and sixth floors.
In particular, areas with very diverse workplaces were created alongside fixed work stations in response to the firm's day-to-day operation, with its predominantly flexible working hours. In addition to rather classical, functional individual offices and representative double and partner offices, there are spacious open areas, especially at the end of halls on office floors, with built-in, glass team rooms. In addition to alternating six and four seat benches, designs for both floors included telephone booths for private conversations, glass cubicles with individual workplaces and, along the outer wall and oriented toward the zoo, long tables to meet the temporary workplace needs of employees. The corridor widens in the middle zones and provides space for open desktops as well as lounge areas.
The conceptual design idea was to reference typical office design of the late 1950s without reproducing it. Thus, the office partitions oriented toward the hall, with their cherry wood surfaces, seem to consciously set themselves apart as walls. The square built-in light fixtures are liberated from the characteristic, regular grid arrangement of that period and play freely across the ceiling. An oversize table takes over the function of the classical counter, thus clarifying the idea of open reception area design typical of that period. In combination with original furnishings in the lounge zones and historically accurate wallpaper patterns, numerous details recall the decade of design classics.
Counteracting this, a clear black and white color scheme is applied to the walls, ceilings and built-in furniture of the entire area and forms a modern counterbalance. Two different graphic concepts handle existing ceiling heights and projections and mark spatial boundaries with sharp-edged color. On the fifth floor, the severe black draws the wall surface all the way into the hall ends like a backbone and graphically clarifies the alignment into urban front and scenic rear sides. In contrast, the hall passages on the floor above, with their dark ceiling emphasis, open dramatically into the bright, flexible work areas at the end of the corridor.
This rigorous contrast is discreetly interrupted by accent colors in building niches, furniture and upholstery of installations. Thus, the acoustically effective telephone booths and the copier room, scattered window niches in the office areas, the small kitchenettes and cloakrooms along the corridors all glow in matte blue or bright orange and create a conscious connection between inside and inside, drawing on the color panels of the facade. Complemented by cool lime and occasional light gray, the color scheme again disengages from the historical precedents and reinterprets them.
Surrounded on one side by the oasis of the zoo and the symbol of West Berlin on the other, the BIKINI building marks the interface between landscape and city and enables a modern interpretation of office design in a historic location.
Award:
German Design Award 'Special Mention' 2017 and ICONIC Award 'Winner' 2015